Motywowanie pracowników, czyli: Nie pytaj, rób swoje szybciej, mocniej, więcej…

Jak ważne jest motywowanie pracowników w byciu liderem?

Bycie liderem nie jest łatwym zadaniem. Wymaga nie tylko zdolności organizacyjnych, dyscypliny i konsekwencji, ale również wielu umiejętności miękkich takich jak komunikacja, empatia, zdolność współdziałania z innymi ludźmi, radzenia sobie z problemami i stresem.

Jeżeli masz doświadczenie w kierowaniu ludźmi wiesz o czym mówię.

W mojej pracy z zespołami najczęstszym problemem jest brak zaufania członków zespołu do menedżera jak i siebie nawzajem.

Bez zaufania nie ma miejsca na konstruktywną wymianę zdań, otwartość i szczerość.

To sprawia, że nie dochodzi do dyskusji na temat różnych poglądów członków zespołu, a w konsekwencji nie angażują się oni w 100 % w swoje zadania i nie biorą współodpowiedzialności za wynik.

Motywowanie pracowników jest kluczowym elementem wdrożenia nowej strategii

Pewnie, wiesz jak ciężko jest wdrożyć strategię działania jeżeli nie udaje się zaangażować w jej realizację ludzi. Umiejętne motywowanie pracowników jest kluczowym elementem.

Oczywiście możesz używać swojego źródła wpływu jakim jest władza i stosować środki przymusu, jednak trudno będzie liczyć na ich pełne zaangażowanie.

Pracownicy będą ze strachu robić jedynie to co muszą, nie dając z siebie nich ponad to, jednocześnie rozglądając się za bardziej przyjazną atmosferą.

Pamiętaj, że gra zawsze toczy się o najlepszych pracowników. Ci zawsze będą mieli wybór dla kogo będą pracować.

Zobacz ZA DARMO szkolenie „Jak w szybki sposób dwukrotnie zwiększyć wyniki zespołu?”

Im lepsze warunki pracy i rozwoju im zapewnisz , tym bardziej zwiększasz swoje szanse na to, że będą z Tobą przy realizacji twoich ambitnych planów.

Z mojego doświadczenia większość menedżerów skupia się na elementach produktywności.

Szczególnie jest to widoczne w działach sprzedaży, gdzie szefami zostają osoby, które mają najlepsze wyniki i „twardą rękę”.

Króluje tam zasada – nie pytaj, rób swoje szybciej, mocniej, więcej…

Celem jest „dowiezienie targetu” za wszelką cenę, panuje wewnętrzna konkurencja i często szybko pojawia się wypalenie zawodowe.

Większość ludzi uważa, że pieniądze są wystarczające jeśli chodzi o motywowanie pracowników.

Oczywiście, pieniądze są bardzo ważne, ale ludzie potrzebują czegoś więcej, aby dobrze się czuć.

Potrzebują docenienia, zauważania, wysłuchania, pokazania, że ich praca jest ważna.

Często trudno oczekiwać tego od szefa, typowego lwa, który koncentruje się na celu i uważa, że wie wszystko najlepiej.

Wydaje jedynie polecenia a zadaniem pracownika jest ich bezdyskusyjne wykonanie. Potem denerwuje się, ze pracownicy są za mało samodzielni i nie biorą odpowiedzialności za wynik.

Ciężko jest wymagać tego, jeżeli nie zapytał ich o zdanie. Nie zaangażował w proces ustalania drogi do osiągnięcia celu.

Steve Jobs powiedział kiedyś bardzo mądre zdanie:

„Bez sensu jest zatrudniać mądrych ludzi i mówić im co mają zrobić. Zatrudniamy mądrych ludzi, aby mówili nam co mamy zrobić”

Kiedy pracujemy z zespołami w ramach ewolucyjnego rozwoju zespołów tworzymy dla nich przestrzeń do otwartej rozmowy wszystkich członków na temat ich wyzwań.

Analizują czynniki wpływające zarówno na produktywność jak i atmosferę.

Sami decydują, które elementy są dla nich najważniejsze i będą dźwignią do poprawy obu tych aspektów, co w konsekwencji przełoży się na relacje między nimi i szefem.

Wiele razy słyszałam od menedżerów uczestniczących w tych spotkaniach, że nigdy nie widzieli, aby ich pracownicy tak otwarcie mówili o problemach i sugerowali rozwiązania.

Nie sądzili, że drzemie w nich taki potencjał i mogą tak angażować się w czynności związane z funkcjonowaniem działu/firmy.

Mogą sami przekonać się, czym jest bycie prawdziwym liderem i jak można w trakcie otwartej dyskusji rozwiązywać trudne problemy, z którymi od dawna się borykali.

Czerpię ogromną frajdę z prowadzenia ewolucyjnego rozwoju zespołów, ponieważ dzięki temu mogę wspierać pracowników w tworzeniu przez nich miejsc pracy, z których mogą czerpać satysfakcję.

Miejsc, do których ludzie chodzą nie tylko po to żeby zarabiać pieniądze, ale również dlatego, że czują, że są ważnym elementem organizacji, mają szansę rozwoju swoich talentów i są po prostu szczęśliwsi.

Zobacz ZA DARMO szkolenie „Jak w szybki sposób dwukrotnie zwiększyć wyniki zespołu?”

IMG_6241Sylwia Bogucka pasjonatka i ekspertka w coachingu z wieloletnim biznesowym doświadczeniem, której misją jest wzmacnianie i rozwijanie potencjału ludzkiego. Pracuje jako Executive & Team Coach, posiada ponad 1300 godzin praktyki coachingowej: zespołowej, grupowej i indywidualnej oraz ponad 500 godzin szkoleniowych z coachingu przeprowadzonych lramach szkoleń otwartych i dla firm. Pracowała min. dla:  AVIVA, Bonduelle, Comperia, Groupon, My Deal, ORANGE, PP-ECO, PZU, Prudential. Jest coachem ICF PCC, trenerem w programie „Narodziny Coacha”(ICF ACSTH), którego jestem współautorką, mentor coachem i seksuologiem. Uwielbia tworzyć programy rozwojowe i modele, które sprawdzają się w biznesie. Jest kreatorką marki i społeczności Kobieca Liderka.